Teoretisk del av treningssamling med Emil Lerdahl i slutten av april 2014.

Teoretisk del av treningssamling med Emil Lerdahl i slutten av april 2014.

FOTO: Bjørnar L. Borch

Treningssamling med Emil Lerdahl

Emil Lerdahl hadde helgen 25-27 april løpssamling for Tromsø Løpeklubb sine medlemmer. En svært lærerik og inspirerende helg for samtlige.

Artikkelen er basert på Alf sine notater fra samlingen.

Tromsø Løpeklubb hadde invitert sine medlemmer til treningssamling med Emil Lerdahl på Skihuset Kvaløysletta fredag, lørdag og søndag.

Mange fra klubben deltok på samlingen.

Mange fra klubben deltok på samlingen. Her fra en av teoribolkene.

FOTO: Bjørnar L. Borch

Emil understreket helt i starten at det han formidler er sine egne erfaringer. Han peker på at alle mennesker er forskjellige og at det som fungerer for en person ikke behøver å være oppskriften for andre. Man må prøve seg fram, tørre å feile, våge å satse og hele tiden ta utg. punkt i seg selv.

Pyramiden: kost-trening-hvile.

Pyramiden: kost - trening - hvile.

FOTO: Bjørnar L. Borch

Fredag

Overskriften her var intensitetsstyring av økter, det viktige spennet og det å tørre å hvile.
Emil tok utg. punkt i starten på sin løpekarriere og hvordan ting utviklet seg etter hvert som årene gikk. Fra han var 20 til han var 25 endret mye seg, og han fant ut at det var maratonløp som var "saken" for han.

Lørdag

Langtur på Kvaløya

Dagen startet med langtur fra Kaldfjord skole. Vi var 20 stk, herav 4 vi aldri har sett på langtur før på Kvaløya.

FOTO: Bjørnar L. Borch

Emil var med på turen og sa etterpå at han syntes miljø, stemning, humør osv på denne turen var noe si skulle ta godt vare på framover. Etter turen var det felles lunch før ny teoriøkt med overskriften Opplading før Sevilla maraton 2014.

Emil har analysert de siste 3 årenes utvikling. 2011 og 2012 var veldig bra, spesielt var 2012 fremgangsrikt, og nå skulle 2013 bli enda bedre. Slik skulle det ikke gå!

Noen trekk ved vellykkede løp (oppkjøringsperioden på 3 uker):

  • Sterk reduksjon av mengde
  • Ikke stresse verdien/tidene på testløp + ikke løp de for hardt
  • Finne gleden ved løpingen

Søndag

samling4

Vi var også innom enkle øvelser for teknikk, stabilitet og styrke.

FOTO: Bjørnar L. Borch

Under oppsummeringen søndag ble det fokus på kosthold, restitusjon og balanse.

Emil oppsummerte slik:

  1. Ha en restitusjonsplan, ikke bare en treningsplan
  2. Tenk over hva som er viktigst
  3. Tren på å hvile med kvalitet
  4. Lytt til kroppen
samling5

Takk til Emil, en av de største maratonløperne i Sverige med 2.20 som bestetid pr i dag, og 29 min på 10 km flatt…

FOTO: Bjørnar L. Borch